Načítavam...
U nás stačí priložiť platobnú kartu !
+421 000 000 000

AFIR

AFIR je už oficiálnym európskym predpisom

Zdroj: Unsplash

Nariadenie európskeho parlamentu a rady o zavádzaní infraštruktúry pre alternatívne palivá je známe každému, kto sa pohybuje vo sfére elektromobility alebo sa o ňu zaujíma. V júli roku 2023 sa Rada Európskej únie uzniesla, že na našom území je potrebné zaviesť väčší počet nabíjacích staníc pre vozidlá s alternatívnymi pohonmi, a tým všetky členské štátu EÚ toto Nariadenie prijali. AFIR mal byť následne uverejnený v Úradnom vestníku EÚ a účinnosť nadobudnúť 20. deň odo dňa, kedy sa tak stane. Uplatňovanie nových pravidiel vyplývajúcich z tohto Nariadenia sa malo začať uplatňovať po ďalších šiestich mesiacoch.

Energoklub.sk uvádza v krátkosti ciele, ktoré sú stanovené v jeho znení na roky 2025 – 2030. Tie technickejšie hovoria o inštalovaní rýchlonabíjacích staníc s výkonom min. 150 kW pre osobné automobily a dodávky každých 60 km, a to od roku 2025. To však platí pozdĺž hlavných dopravných koridorov Európskej únie, ktoré sú známe pod názvom transeurópska dopravná sieť alebo TEN-T. Nariadenie neobchádza ani ťažké úžitkové vozidlá, pre ktoré predpokladá od roku 2025 inštalovanie rýchlonabíjacích staníc s výkonom min. 350 kW. Je potrebné ich zaviesť každých 60 km pozdĺž základnej TEN-T a každých 100 km v jej väčšej súhrnnej sieti. Predpoklad úplného sieťového pokrytia je tu stanovený do roku 2030.

Na druhej strane je v nariadení vyzdvihnutá potreba platobných terminálov umiestnených na takto inštalovaných staniciach. V cieľoch sa uvádza aj požiadavka, aby majitelia elektrických a vodíkových vozidiel mali možnosť platiť na nabíjacích alebo čerpacích miestach jednoducho, a to práve prostredníctvom platobných kariet alebo bezkontaktných zariadení. Ďalej je tu uvedená aj potreba poskytovania úplných informácií o dostupnosti, čase čakania či cenovej sadzbe na rôznych staniciach od prevádzkovateľov takýchto miest smerom k spotrebiteľom.


Dáta z tejto nabíjacej stanice sa okamžite preklápajú do systému, a teda je hneď vidieť, ktoré nabíjanie prebiehalo pomocou RFID a ktoré pomocou platobného terminálu. Zatiaľ je v ňom možné vidieť iba kód RFID, neskôr bude vidieť aj názov čipu či typ (červený, modrý atď.) pre jednoduchšie zatriedenie a prehľadnosť.


V týchto dňoch už je spomínané nariadenie v Úradnom vestníku uverejnené, čo pre všetkých členov EÚ znamená, že jeho vykonávanie sa oficiálne začne 13. apríla 2024. Podľa Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) to znamená, že po tomto dátume:

  • - všetky nové nabíjacie body s výkonom 50 kW a viac musia ponúkať platbu prostredníctvom čítačky kariet alebo bezkontaktnej čítačky; môžu tiež využiť zariadenia generujúce špecifický kód rýchlej odozvy (Quick Responde code);
  • - prevádzkovatelia verejne prístupných nabíjacích bodov vybudovaných po 13. apríli 2024 alebo zrekonštruovaných po 14. októbri 2024 zabezpečia, aby boli schopné inteligentného nabíjania a aby boli do októbra tohto roku digitálne prepojené;
  • - prevádzkovatelia/vlastníci verejne prístupných miest na nabíjanie či plniacich miest pre alternatívne palivá sa postarajú o bezplatnú dostupnosť statických a dynamických údajov týkajúcich sa infraštruktúry (alebo služieb s ňou spojenými), ktorú prevádzkujú, a to do 14. apríla 2025;
  • - všetky nabíjacie body s výkonom nad 50 kW sa musia od 1. januára 2027 zmodernizovať prevádzkovateľmi tak, aby obsahovali čítačky platobných kariet alebo bezkontaktné čítačky.

Ešte pred AFIR-om sa rámec zavádzania infraštruktúry pre alternatívne palivá stanovoval Smernicou Európskeho parlamentu a Rady 2014/94/EÚ. Tá sa však so zoficiálnením nového nariadenia zrušila, čo je v znení Nariadenia odôvodnené tým, že všetky druhy dopravy by mali byť zastrešené jediným právnym aktom, ktorý by mal obsahovať aj zohľadnenie rôznych alternatívnych palív.


Vďaka AFIR-u by mal byť v členských štátoch EÚ zabezpečený dostatočný počet verejne prístupných nabíjacích bodov. Tie by mali byť rozmiestnené po celom území, najmä na prístavných termináloch osobnej dopravy, letiskách či železničných staniciach, no netreba opomínať ani ich zavádzanie v obytných oblastiach. Teda tam, kde sú zvyčajne rôzne druhy vozidiel zaparkované na dlhší čas. Rovnako dôležitým je aj zavádzanie infraštruktúry pre ťažké úžitkové vozidlá na miestach, ktoré sú neverejné – t. j. v súkromných depách či logistických centrách.

Zdroj: Pixabay

Pri rastúcom počte vozidiel s alternatívnym pohonom treba dbať na optimalizáciu nabíjania tak, aby nedochádzalo k preťaženiu a aby sa plne rozvinul potenciál dostupnej elektriny z obnoviteľných zdrojov. Ďalším dôležitým faktorom podľa Nariadenia je, aby zavádzanie takejto infraštruktúry bolo výsledkom predovšetkým súkromných trhových investícií. A čo nás ako firmu najviac zaujíma – AFIR obsahuje aj stať o tom, že používatelia vozidiel na alternatívny pohon by mali mať možnosť nabíjať sa a platiť jednoducho, pohodlne. Všetky verejne prístupné nabíjacie body a čerpacie miesta by teda mali akceptovať najmä elektronické platby prostredníctvom terminálov.


„Koncoví používatelia by bez ohľadu na značku svojho vozidla mali mať prístup k verejne prístupným nabíjacím staniciam a možnosť používať ich používateľsky ústretovým a nediskriminačným spôsobom,“ uvádza sa v Nariadení.

Autor: Kristína H.