To, že sa Slovenská republika po zosumarizovaní minulého roka nachádza na poslednom mieste v predaji elektromobilov, nie je ani veľmi prekvapivé. Jedným z faktorov na to vplývajúcich je nepochybne nedostatočné pokrytie územia nabíjacími stanicami. Podľa Zväzu automobilového priemyslu SR (ZAP SR) za to tiež môže fakt, že ich kúpa nie je dotovaná a pri registrácií nových vozidiel sa neponúkajú daňové úľavy ich vlastníkom. Patríme tak medzi krajiny s najnižším podielom BEV (Battery electric vehicle). Zatiaľ čo v Európe registrácie elektromobilov v priemere dosahujú 14,2 %, na Slovensku je to iba 2,6 %. V tlačovej správe z februára tohto roku sa uvádza ukazovateľ 2,47 %, a teda sa percentá zatiaľ nijako zásadne nemenia ani v roku 2024.
„Na stoloch ministerstiev ležia nečerpané a už aj nevyčerpateľné zdroje, či už z plánu obnovy a odolnosti alebo zo štrukturálnych fondov EÚ. Európska komisia schválila schému podpory nákupu nízko a bezemisných vozidiel (batériové a plug-in hybridné). Je smutné a nepochopiteľné, prečo nechytíme podanú ruku a nezačneme motivovali trh a znižovať emisie z dopravy na Slovensku. Radšej necháme alokované prostriedky prepadnúť a vrátime ich naspäť do rozpočtu EÚ,“ poznamenal na margo súčasnej situácie výkonný viceprezident ZAP SR Pavol Prepiak.
Vo štvrtok 25. januára 2024 sa na Úrade vlády SR v Bratislave konalo stretnutie najvyšších predstaviteľov vlády SR, NR SR a reprezentantov nášho automobilového priemyslu. Jednou z prítomných bola aj SEVA, Slovenská asociácia pre elektromobilitu. Výsledok z tohto rokovania zverejnil Úrad na Facebooku na druhý deň.
Podľa toho, čo bolo uvedené v príspevku, sa rokovalo najmä o budúcnosti sektora elektromobility a o výzvach, pred ktorými v súčasnosti stojí. Predseda vlády Róbert Fico sa odvolával najmä na to, že hoci je Slovensko automobilovou veľmocou a vyrábajú sa tu aj elektromobily, okolité krajiny prechádzajú na bezemisné alternatívy vozidiel omnoho rýchlejšie ako my. A aj keď vďaka trendom EÚ začne takýchto vozidiel na cestách pribúdať, infraštruktúra prispôsobená doterajším menej ako 3 % registrovaných BEV nebude stačiť. Preto sa nesmie poľaviť pri jej budovaní.
Portál aktuality.sk vo svojom článku na túto tému uvádza, že Róbert Fico zastrešením národnej stratégie elektromobility poveril ministerku hospodárstva, Denisu Sakovú. „Dospeli sme k záveru, že nie je možné čakať rok alebo dva, kým o niečom rozhodneme, pretože medzitým nám svet ujde. Preto padlo rozhodnutie, že dnešné podnety budú pretavené do bilaterálnych rokovaní s ministerstvom hospodárstva,“ povedal premiér.
Na toto rokovanie nadväzovalo ďalšie, výjazdové, ktoré sa konalo 29. februára 2024 v Košiciach. Malo sa ňom diskutovať o opatreniach, ktoré budú nevyhnutné, ak chce Slovensko prejsť z výroby spaľovacích vozidiel na tie elektrické. Opäť jedným z jej účastníkov bola SEVA, ktorá uvádza, že návrhy ňou podané na tomto rokovaní sa týkali prioritne zavádzania elektromobilov na cestách a s tým súvisiacou nabíjacou infraštruktúrou. Nechýbali ani praktické riešenia problémov takého rozvoja.
„Našou prioritou ďalej ostáva aj rozvoj ekosystému elektromobility v rámci našej krajiny, lepšia adaptácia batériových vozidiel v bezemisnej doprave a viac elektromobilistov na cestách, ktorí budú jazdiť výhodnejšie a s nižšou emisnou stopou,“ poukazuje šéf asociácie Patrik Križanský.