Načítavam...
U nás stačí priložiť platobnú kartu !
+421 000 000 000

Rozvoj elektromobility

Na Slovensku chcú aktívnejšie rozvíjať elektromobilitu

Zdroj: ZAP SR

To, že sa Slovenská republika po zosumarizovaní minulého roka nachádza na poslednom mieste v predaji elektromobilov, nie je ani veľmi prekvapivé. Jedným z faktorov na to vplývajúcich je nepochybne nedostatočné pokrytie územia nabíjacími stanicami. Podľa Zväzu automobilového priemyslu SR (ZAP SR) za to tiež môže fakt, že ich kúpa nie je dotovaná a pri registrácií nových vozidiel sa neponúkajú daňové úľavy ich vlastníkom. Patríme tak medzi krajiny s najnižším podielom BEV (Battery electric vehicle). Zatiaľ čo v Európe registrácie elektromobilov v priemere dosahujú 14,2 %, na Slovensku je to iba 2,6 %. V tlačovej správe z februára tohto roku sa uvádza ukazovateľ 2,47 %, a teda sa percentá zatiaľ nijako zásadne nemenia ani v roku 2024.

„Na stoloch ministerstiev ležia nečerpané a už aj nevyčerpateľné zdroje, či už z plánu obnovy a odolnosti alebo zo štrukturálnych fondov EÚ. Európska komisia schválila schému podpory nákupu nízko a bezemisných vozidiel (batériové a plug-in hybridné). Je smutné a nepochopiteľné, prečo nechytíme podanú ruku a nezačneme motivovali trh a znižovať emisie z dopravy na Slovensku. Radšej necháme alokované prostriedky prepadnúť a vrátime ich naspäť do rozpočtu EÚ,“ poznamenal na margo súčasnej situácie výkonný viceprezident ZAP SR Pavol Prepiak.

Vo štvrtok 25. januára 2024 sa na Úrade vlády SR v Bratislave konalo stretnutie najvyšších predstaviteľov vlády SR, NR SR a reprezentantov nášho automobilového priemyslu. Jednou z prítomných bola aj SEVA, Slovenská asociácia pre elektromobilitu. Výsledok z tohto rokovania zverejnil Úrad na Facebooku na druhý deň.


Podľa toho, čo bolo uvedené v príspevku, sa rokovalo najmä o budúcnosti sektora elektromobility a o výzvach, pred ktorými v súčasnosti stojí. Predseda vlády Róbert Fico sa odvolával najmä na to, že hoci je Slovensko automobilovou veľmocou a vyrábajú sa tu aj elektromobily, okolité krajiny prechádzajú na bezemisné alternatívy vozidiel omnoho rýchlejšie ako my. A aj keď vďaka trendom EÚ začne takýchto vozidiel na cestách pribúdať, infraštruktúra prispôsobená doterajším menej ako 3 % registrovaných BEV nebude stačiť. Preto sa nesmie poľaviť pri jej budovaní.

Zdroj: Facebook / Úrad vlády Slovenskej republiky
Zdroj: Facebook / Úrad vlády Slovenskej republiky

Portál aktuality.sk vo svojom článku na túto tému uvádza, že Róbert Fico zastrešením národnej stratégie elektromobility poveril ministerku hospodárstva, Denisu Sakovú. „Dospeli sme k záveru, že nie je možné čakať rok alebo dva, kým o niečom rozhodneme, pretože medzitým nám svet ujde. Preto padlo rozhodnutie, že dnešné podnety budú pretavené do bilaterálnych rokovaní s ministerstvom hospodárstva,“ povedal premiér.


Na toto rokovanie nadväzovalo ďalšie, výjazdové, ktoré sa konalo 29. februára 2024 v Košiciach. Malo sa ňom diskutovať o opatreniach, ktoré budú nevyhnutné, ak chce Slovensko prejsť z výroby spaľovacích vozidiel na tie elektrické. Opäť jedným z jej účastníkov bola SEVA, ktorá uvádza, že návrhy ňou podané na tomto rokovaní sa týkali prioritne zavádzania elektromobilov na cestách a s tým súvisiacou nabíjacou infraštruktúrou. Nechýbali ani praktické riešenia problémov takého rozvoja.


„Našou prioritou ďalej ostáva aj rozvoj ekosystému elektromobility v rámci našej krajiny, lepšia adaptácia batériových vozidiel v bezemisnej doprave a viac elektromobilistov na cestách, ktorí budú jazdiť výhodnejšie a s nižšou emisnou stopou,“ poukazuje šéf asociácie Patrik Križanský.

Autor: Kristína H.